Resultats de la cerca frase exacta: 18

Fitxes de l'Optimot  | Sintaxi
1. 'va prometre portar-se bé' o 'va prometre que es portaria bé'? / Alternança entre l'indicatiu i l'infinitiu en les subordinades substantives
Font Fitxes de l'Optimot
creença o suposició, com ara confiar o imaginar-se: El meu fill va prometre portar-se bé. El meu fill va prometre que es portaria bé. No m'imaginava plegar tan d'hora. No m'imaginava que plegaria tan d'hora. Ara bé, hi ha altres verbs de dicció, com dir, explicar, precisar, notificar, etc. que no poden [...]
2. Com es diu 'es lo menos que puedes hacer' en català?
Font Fitxes de l'Optimot
del teu fill: porta un pastís. És el mínim que pots fer.  [...]
3. Elisió de l'article en coordinacions de sintagmes nominals
Font Fitxes de l'Optimot
En una coordinació de sintagmes nominals, se sol mantenir l'article que acompanya cada nom coordinat. Per exemple: La producció i el disseny de l'espectacle són a càrrec d'una altra empresa. Si teniu un fill o una filla de menys de dos anys, reserveu seient només per a l'adult. Això no obstant [...]
4. 'entendre' o 'entendre-s'hi'? / Verbs amb el pronom feble 'hi'
Font Fitxes de l'Optimot
alguna cosa'. Per exemple: El meu fill entén molt d'animals. El meu fill entén molt en animals. Malgrat que aquest complement es pot construir amb les preposicions en o de, quan se'n fa la pronominalització només és possible fer servir el pronom hi, i no és possible fer la pronominalització amb en [...]
5. Combinacions de dos pronoms en valencià: li'l, li la, li'ls, li les
Font Fitxes de l'Optimot
complement directe: li'l, li la, li'ls i li les. Per exemple: Li l'envia (Envia el llibre a la mare). Posa-li-la (Posa-li la crema al teu fill). Li'ls agafaré (Agafaré els petards al pare). Pots portar-li-les? (Pots portar les tasses a la mestra?). Font: Gramàtica de la llengua catalana de l [...]
6. 'No l'han deixat parlar' o 'No han deixat que parli'? / 'Vaig veure'l fugir' o 'Vaig veure que fugia'? / Alternança d'infinitiu i subordinada amb la partícula 'que' amb 'fer' i 'deixar' i els verbs de percepció
Font Fitxes de l'Optimot
un verb en subjuntiu en la subordinada. Per exemple: Els pares no han deixat parlar el seu fill en tot el sopar. Els pares no han deixat que el seu fill parli en tot el sopar. El professor va fer riure els alumnes amb aquell acudit. El professor va fer que els alumnes riguessin amb aquell acudit [...]
7. Portem temps sense veure'ns o Fa temps que no ens veiem? / portar + expressió temporal
Font Fitxes de l'Optimot
Una de les maneres d'expressar la idea de duració o continuïtat en un temps determinat és fer servir la construcció formada pel verb fer + expressió temporal + que. Per exemple: Fa tres anys que no ens veiem. Feia mitja hora que el meu fill m'esperava. Amb aquest mateix sentit, també és possible [...]
8. 'tan' o 'tant'?
Font Fitxes de l'Optimot
Davant d'un adjectiu, un adverbi o un sintagma preposicional, es fa servir la forma tan. Per exemple:  El meu fill és tan prim com jo.  Tampoc no vius tan lluny.  No vagis tan de pressa. En canvi, s'usa la forma tant davant d'un nom. En aquest cas, funciona com a adjectiu i concorda amb el nom [...]
9. Relatiu col·loquial amb el nexe que: L'església que el campanar és romànic
Font Fitxes de l'Optimot
exemple: És una tela que se'n fan vestits molt bonics. Busco un local que hi pugui assajar sense molestar els veïns. 2. En algun cas, un possessiu. Per exemple: Ha decidit jubilar-se l'home que el seu fill és metge. 3. Quan cap de les altres opcions no és viable, es pot donar el cas que no hi hagi [...]
10. Règim verbal de ensenyar
Font Fitxes de l'Optimot
mestra n'ensenya. Aquest tipus de frases poden dur un complement indirecte, que va introduït per la preposició a i que expressa a qui s'ensenya la ciència, art, habilitat, etc. Per exemple: La meva germana ensenya a conduir al seu fill.  [...]
Pàgines  1 / 2 
Pàgina  1  2  Següent >>